Luther Márton életéről szóló társasjáték készül – Interjú Bence Domonkossal

Budapest – Magyarország Kormányának Reformáció Emlékbizottsága is támogatja azt a társasjátékot, amelyik Luther Márton életét dolgozza fel. Bence Domonkos, a játék szerzője elárulta, hol tart jelenleg a társasjáték fejlesztése. Beszélgetésünk során interjúalanyunk felfedte előttünk azt is, hogyan működik majd a játék. Szöveg: Horváth-Bolla Zsuzsanna

 
 

Képünkön: Hans Luder

– Mióta foglalkozol társasjáték készítéssel?

– Kétezernyolcban kezdtem el komolyabban foglalkozni a társasjátékokkal, aztán egy általam kifejlesztett családi, taktikai játék 2009-ben, a Mensa HungarIQa társasjáték-versenyen első helyezést ért el. Ekkor fogalmazódott meg bennem az, hogy érdemes lenne ezzel alaposabban is foglalkoznom. Jelenleg is egy ilyen cégnél dolgozom: egy társasjáték-kiadónál a grafikai tervezés a feladatom.

– Honnan jött az ötlet, hogy a reformáció jubileumához kapcsolódó játékot készíts?

– A sógorom tette fel nekem a kérdést, hogy a 2017-es évfordulóhoz közeledve, nem gondoltam-e arra, hogy készítsek egy játékot. Jó ötletnek tűnt, így elkezdtem utánanézni. Eredetileg úgy gondoltam, hogy Németországban, a reformáció szülőföldjén biztosan rengeteg ilyen társasjátékot fogok majd találni, de csalódnom kellett. Alig van valamirevaló, használható játékuk. Az interneten találtam egy Here I stand című angol nyelvű játékot, amely egy 16 órás stratégiai játék, illetve egy másik Luther életével foglalkozó, Wittenbergben játszódó, német nyelvű játék. Van számítógépes játék is, de az meg inkább kisgyerekeknek való. Magyarországon találtam egy református kiadású, Kálvin János élete című játékot... Így ezen a gyér kínálaton fellelkesülve, feleségemmel elkezdtük a koncepció kitalálását és tesztelését. Fontos, hogy olyan játékmechanikai dolgokat fejlesszünk ki, amelyek működőképesek.

– Úgy tudom, Bence Áron is szerepet kapott a munkában...

– Igen, ő a témákat segít összeállítani és a kártyák illusztrációit.

– Azt mondtad, hogy te is grafikus vagy, nem gondoltál arra, hogy te készítsd el ezt a részét is a játéknak?

– Én grafikus vagyok, de nem illusztrátor. Bár Áron maga sem illusztrátor végzettségű, mégis jól rajzol, és nekem nagyon tetszik az ő grafikai stílusa, karikaturisztikus rajzai.

– Hogyan működik majd a játék? Mik a szabályok?

– Fontos, hogy olyan játék legyen, amelyet viszonylag rövid idő alatt, minél több személy tud játszani. Akár egy hittanóra végén levezetésképpen, akár egy gyerekbibliakör alatt. Először tizenöt főben gondolkodtunk, de most már úgy körvonalazódik, hogy inkább maximum tíz fő lesz, aki játszhatja.
Fontos az is, hogy a játékszabályoknak egyszerűeknek kell lenniük, hogy rövid idő alatt el lehessen magyarázni, ne kelljen sok időt tölteni vele és minél hamarabb indulhasson a játék. Beszélgettünk több lelkésszel is, a tanácsukat kértük, és ők is azt mesélték, hogy sok családban, sok gyerek életében a szabadidő eltöltésében nem játszik központi szerepet a társasjátékozás, így ez is inkább az egyszerűség felé terelt bennünket. Próbálunk minél gyakorlatiasabbak lenni. Így szeretnénk egy könnyed, gyors, élvezetes partijátékot létrehozni. Végül egy kártyajáték lett belőle, nem pedig klasszikus táblajáték. A mechanizmusa úgy zajlik, hogy mindenki kap hat darab kártyát. Luther életéből 16 történet szerepel a játékban, mindegyikhez legalább hét kártya kapcsolódik. Vannak olyan kártyák is, amelyek több történethez is illeszkednek. Amikor kirakunk a kártyákból egy sort, akkor láthatjuk, hogy a kártyákon lévő színek egymáshoz illeszkednek. A színek jelzik, melyik kártya melyik történethez illik. A játékosok írnokok, akik valós történeteket írnak Luther Márton életéből. Mindenkinek van egy jelölője, és amikor lerak egy kártyát, ráhelyez egy jelölőt, így látszik, ki mennyi részt írt a történetből. Aki többet írt bele, az nyeri meg azt a fejezetet. Vannak még olyan kártyák is, amelyek a játékosok közötti interakciót segítik: lehet majd a másiktól elvenni kártyákat, pluszpontokat lehet szerezni bizonyos kártyákkal, ki lehet cserélni a másik jelölőjét a sajátomra és így tovább.

– Mennyire kell tudni a játékhoz Luther Márton életét?

– Fontos szempont volt, hogy nem kell előismeret, a játék során el lehet számos történetet, eseményt sajátítani, így egyben tanulni is lehet a játék során. Folyamatosan el kell olvasni a játékkártyákon lévő információkat.

– Jelenleg tesztkártyákkal játsszátok a partikat, de mi lesz a következő lépés?

– Szeretnénk szélesebb körben is tesztelni a játékot. Április végén viszont Németországban részt fogunk venni egy játékkiállításon és pedagóguskonferencián, ahová szeretnénk magunkkal vinni egy német nyelvű prototípust a játékból. Ezen kívül egy másik határidőnk is van: a magyar nyelvű játék gyártását nyáron el kell kezdenünk, hogy a 2016-os karácsonyi szezonban már árulni lehessen.

– Készül egy rajzfilm Luther Márton életéről, Richly Zsolt neve fémjelzi. Vele van-e valamilyen kapcsolódási pontja a te játékodnak?

– Tárgyaltam Richly Zsolttal, de sajnos a rajzfilm még nincsen abban a stádiumban, hogy bármilyen kapcsolatot lehetne létrehozni a rajzfilm és a társasjáték között. Sajnálom, mert támogathatta volna a két projekt egymást.

– Milyen grafikája lesz végül a játéknak?

– Igen egyszerű grafikát terveztünk, a különböző szereplőket pár vonallal tervezzük megrajzolni. Fontos elem lesz még a Luther-rózsa, amit a tervek szerint a kártyák hátulján szerepeltetünk majd.

– Mi lesz a játék címe és hány éves kortól ajánljátok majd?

– Egy egyszerű Luther névben gondolkodunk, de a korosztályi besorolás még bizonytalan. A játszhatóság miatt akár már nyolcéves kortól is lehetne játszani, de inkább a konfirmandus korosztálynak, a 12–14 éveseknek fog szólni.

– Ki sorolja be a játékot? A filmeknél van egy bizottság, amelyik erről dönt...

– Igazából a kiadó dönti el, hogy hány évet ír rá, de érdek, hogy jól legyen belőve a korosztály, ne okozzon a játékosokban csalódást a játék.

– A Magyarországi Evangélikus Egyház Reformációi Emlékbizottsága és a kormány által létrehozott Reformáció Emlékbizottság is támogatja a kiadást...

– Igen, de végül családi vállalkozásban, a betéti társaságunk fogja kiadni. Fontosnak tartottam egyébként, hogy az egyházunk vezetősége tudjon a társasjátékról, így püspökeinket, Gáncs Péter elnök-püspököt, Fabiny Tamás és Szemerei János püspököket is felkerestem és meséltem nekik a tervünkről. Külföldi ismerőseim is többen jelezték a Facebookon, hogy érdekesnek találják a játékot, és ha lenne többnyelvű fordítás, szívesen terjesztenék külföldön is. Azt hiszem azonban, hogy még időben vagyunk, 2017-ig a hazai piacra és több külföldi piacra is eljuthatunk.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek